Provjera KRITIČKO MIŠLJENJE I DIGITALNA SIGURNOST MODUL 3 PUBLIKA ili: Ako gledamo u istom pravcu, da li i vidimo isto? ZA ČITANJE I RAZMIŠLJANJE VIDEO PRAKTIČNA VJEŽBA Otvarate medijski portal i nailazite na naslov: „Kasir marketa u Donjoj Blitvici brutalno pretukao šefa“. Koja je vaša reakcija? Razmislite, da li će različite grupe ljudi imati različite reakcije na ovu vijest od vas? Možda će neko reći „Strašno, kakav nasilnik, kuda ide ovo društvo?“, a neko drugi, ko možda ima problema sa svojim nadređenim, prokomentarisaće: „Ko zna koliko ga je šef maltretirao pa je došlo do takve reakcije...“. Neki stanovnih Gornje Blitvice kazaće: „E kakvi su primitivci ovi iz Donje Blitvice, mi smo za njih gospoda!“ Različiti ljudi doživljavaju medijsku poruku različito, a slični – slično. Oglašivači koriste ovu spoznaju da svoje reklame „ustrijeme“ prema preciziranim ciljnim grupama, koje se baziraju na polu, uzrastu, primanjima, etničkoj pripadnosti, kulturi, religiji, geografskoj lokaciji na kojoj žive, interesovannjima, potrebama itd. Neka baka iz Andrijevice ili iz Herceg-Novog neće na isti način percipirati reklame kao njen dvadesetogodišnji unuk koji studira u Njujorku ili u Ljubljani. Razmislite o tome koji mogu biti dublji psihološki uzroci različitih pogleda na medijske sadržaje. Ili: zašto vas strastveno interesuje jedna vrsta društvenih tema, dok ste prema drugoj ravnodušni? Recimo da neko provodi sate gutajući razne članke o teorijama zavjere, a članke o ekologiji ili humanitarnim akcijama samo „preleti očima“. Zašto to može biti tako? Koji sve mogu biti razlozi? Kultni japanski film Rašomon režisera Akire Kurosave na intrigantan obrađuje temu različitosti percepcija. Pogledajte ga, jer nije baš sve počelo juče. Evo i linka za video u kojem možete pogledati kratku ilustraciju ove filmske priče: A) Odaberite jednu kontroverznu izjavu neke javne ličnosti. Napravite anketu među ljudima koje poznajete, i pokušajte da objasnite različitosti u odgovorima koje ste dobili. B) Odaberite jedan predmet u svom stanu i napišite nekoliko reklamnih tekstova o njemu. Pokušajte da svaki tekst prilagodite različitoj ciljnoj grupi (prilagodite je određenom uzrastu, polu, lokaciji, interesovanjima...). Treća glavna ideja medijske pismenosti glasi: KVIZ KVIZ naučenog 3. LJUDI DOŽIVLJAVAJU ISTU MEDIJSKU PORUKU NA RAZLIČITE NAČINE.